5 e-learning trends waar HR niet meer omheen kan

Onder invloed van nieuwe generaties werkenden die de arbeidsmarkt betreden en andere behoeften hebben op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, maakt e-learning een enorme vlucht. Maar bijvoorbeeld ook door de coronamaatregelen van de afgelopen maanden, waardoor de focus bij werken én leren is verschoven naar online. Daardoor ontstaan in een rap tempo veel nieuwe vormen van leren. Met welke daarvan krijgt HR de komende jaren gegarandeerd te maken? Hidde Veenis neemt u mee in de 5 e-learning trends waar u als HR-manager echt niet meer omheen kunt.

Adaptive learning

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om een Learning Management System (LMS) in te richten waarin niet het aanbod centraal staat, maar de behoeften van de medewerker. Elke medewerker beschikt daarin over een persoonlijke leeromgeving. Dit biedt oneindig veel mogelijkheden voor leren op maat. Modules volgen die passen bij de functie, interesses, achtergrond en het opleidingsniveau van een individuele medewerker. Maar ook differentiatie is mogelijk, dus moeilijkere opdrachten of juist makkelijker op basis van iemand’s kennisniveau. Het aanbieden van een gepersonaliseerd e-learning aanbod noemen we adaptive learning.

Het voordeel van adaptive learning voor de medewerkers is dat ze niet worden ‘lastiggevallen’ met trainingen waar ze niets aan hebben, maar wel direct kunnen zien welke trainingen voor hen verplicht dan wel interessant zijn.

Blended learning

Onder blended learning verstaan we het aanbieden van een mix van online en offline leer- en trainingsmogelijkheden. Een medewerker volgt bijvoorbeeld eerst een e-learning, downloadt een opdracht en maakt vervolgens de individuele opdracht. Hierna werkt diegene met 1 of 2 collega’s de opdracht verder uit die vervolgens klassikaal wordt besproken. Niet alleen maakt dit het opleidingsprogramma meer divers en aantrekkelijk, maar het bevordert ook het onderling contact met collega’s. Dit kunt u bijvoorbeeld inzetten tijdens een onboardingprogramma, waar nieuwe medewerkers elkaar direct op een andere manier leren kennen dan alleen door een introductiebijeenkomst. Vele werkgevers zijn inmiddels overtuigd van de voordelen van deze opzet. Blended learning is dan ook haast niet meer weg te denken uit HR-land.

Learning as a Service (LaaS)

Met Learning as a Service wordt bedoeld: het centraal aanbieden van een online leerplatform, vanaf elk internetapparaat toegankelijk. Dit platform omvat verschillende mogelijkheden om zowel individueel trainingen en modules te volgen als samen met collega’s deel te nemen aan trainingen. Er zijn bijvoorbeeld handleidingen en instructies, video, audio / podcasts, virtual labs en simulators te vinden. Het grote verschil met blended learning is dat deelnemers aan een training via het platform in contact kunnen treden met andere deelnemers, trainers of experts. Zo krijgt het leren ook een sociaal aspect.
Nog een voordeel: medewerkers kunnen de volgorde en het tempo bepalen waarin ze de lesstof doorlopen. En door het centraal aanbieden van leerstof is LaaS zowel voor de werknemer als de werkgever zeer efficiënt.

Onze ervaring is dat organisaties die LaaS willen implementeren in eerste instantie zoeken naar een makkelijke manier om verplichte opleidingen en certificeringen aan te bieden. Zodra ze echter het gemak van LaaS hebben ontdekt, gaan ze vaak nadenken over extra content (bijvoorbeeld e-learnings) waarmee ze zo commercieel en effectief mogelijk kunnen zorgen dat hun medewerkers goed opgeleid zijn, dat hun kennis actueel blijft, en dat ze zich blijven ontwikkelen. Zo groeit het LaaS-platform steeds meer uit tot een aantrekkelijk en levendig kennisplatform.

Video learning

Wat doet een medewerker als hij een vraag heeft of bepaalde kennis mist? Alvorens een collega om hulp te vragen, waagt men eerst een Google search. Dit levert vrijwel altijd direct YouTube-filmpjes op. Video learning – oftewel het leren met behulp van video’s – leent zich uitstekend voor de zogenaamde “how-to’s”. De mogelijkheden zijn eindeloos: van hoe een bepaald apparaat of systeem werkt tot hoe je de beste pitch geeft. Bovendien kunnen demo’s, webinars en trainingen eenvoudig worden opgenomen en beschikbaar gesteld. Het is simpel om handelingen op een beeldscherm vast te leggen en met een tekstscriptje te verwerken tot een trainingsvideo. Dit kan voor grote trainingen maar ook voor kleine instructies.

Microlearning is een vorm van video learning door middel van korte filmpjes. Bijvoorbeeld één specifieke instructie, opdracht of oefening. Dit heeft als voordeel dat iemand zich niet door een hele training hoeft te worstelen om het antwoord op één vraag te vinden. ‘Snack size’ kennis opdoen door middel van microlearning kan altijd en overal. Als u een paar minuten over hebt tussen uw werkzaamheden. In de trein. Of thuis op de bank. Zo wordt kennisoverdracht heel snel, praktisch en toegankelijk.

Artificial Intelligence (AI)

Bij het aanbieden van e-learning en andere mogelijkheden voor opleiding en training speelt AI een steeds grotere rol. Denk bijvoorbeeld aan een geautomatiseerd matchingproces dat nieuwe medewerkers direct inschrijft voor het onboardingprogramma zodra hun account in het LMS is aangemaakt. Ook kan een dergelijk programma op basis van de functie en bepaalde kenmerken van een medewerkers suggesties doen voor verplichte trainingen en andere interessante modules.

Afhankelijk van de gegeven kenmerken (bijvoorbeeld functie(groep), ervaringsniveau, eerder gevolgde trainingen) worden bepaalde processen gestart. Zo kunnen medewerkers bijvoorbeeld automatisch worden uitgenodigd voor vervolgtrainingen of ingeschreven voor verplichte trainingen. En tijdens het volgen van een opleidingsprogramma kunnen de achtereenvolgende modules of opdrachten gefaseerd worden vrijgegeven op basis van de voortgang.

Is e-learning wat voor onze organisatie?

Geïnspireerd door deze voorbeelden van e-learning? En denkt u nu: is dat misschien wat voor mijn organisatie? Bedenk dan als eerste wat uw doel is van het aanbieden van e-learning. Een paar voorbeelden waarbij een e-learning oplossing zeer interessant kan zijn voor uw organisatie:

  • Opleidingskosten verlagen: bij veel werkgevers zijn trainingen en opleidingen decentraal georganiseerd. Daardoor kan het gebeuren dat dezelfde training soms bij meerdere opleiders wordt afgenomen. Door e-learning centraal aan te bieden kunt u makkelijker afspraken maken met de opleiders van uw voorkeur. En wellicht kunt u bepaalde content zelf produceren in plaats van inkopen bij externe opleiders.
  • De kwaliteit en productiviteit van uw medewerkers eenvoudig(er) op peil houden door een optimale inrichting van de flows voor verplichte en facultatieve trainingen. Of bijvoorbeeld wereldwijd voor alle medewerkers met een specifieke functie hetzelfde opleidingstraject aanbieden.
  • Medewerkers aantrekken en binden aan de organisatie: bijvoorbeeld door een goed onboardingprogramma aan te bieden en medewerkers zelf de regie te geven over hun persoonlijke ontwikkeling. Met de juiste mix van training en opleiding gestuurd vanuit de organisatie en zelf shoppen in alle trainingscontent.

Bij VroomHR vertellen we u met plezier wat er allemaal mogelijk is op e-learning gebied. Welke systemen er zijn en in welke mate ze aan uw behoefte voldoen. Hoe u uw e-learningproces zodanig inricht dat u én uw medewerkers er optimaal profijt van hebben. En ook bij de implementatie en introductie helpen we u graag. Vul ons contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.