WKR: fiscal_cliff_ahead

De werkkostenregeling (WKR) is per 1 januari 2015 een feit. De BV Nederland is in rep en roer. Afdelingen Human Resources, Finance en Payroll zijn druk in de weer met inventariseren van arbeidsvoorwaarden en financiële overzichten om 80% eindheffing te voorkomen. Soms in goed overleg en in incidentele gevallen wordt er helemaal niet met elkaar gecommuniceerd.

Hoe implementeer je succesvol zo’n nieuwe regeling als de WKR?

Een uitdaging die terug gaat naar de basis van ieder mens: de wil om connecties te maken! Al sinds mens en heugenis willen wij mensen ergens bij horen en onze ideeën verspreiden. Tuurlijk, de één is een prater en de ander meer een luisteraar, daar is niets mis mee. Hoe fijn is het in deze 21e eeuw: social media in overvloed. Kennisbanken met informatie en allerlei seminars en workshops in de aanbieding. Overvloed om te gaan verbinden, diverse soorten connecties wel te verstaan. Zoek je iemand privé? Of zakelijk? Geen probleem op internet: voor elk wat wils. Wil je een date voor de ware liefde of wil je een date om je kennis over specifieke zakelijke kennis uit te breiden? LinkedIn is bijvoorbeeld erg handig om snel de juiste WKR-specialist te vinden die nu beschikbaar is. Zoekt en gij zult vinden.

Om de WKR succesvol te implementeren heb je een stappenplan WKR en heel brede kennis nodig van meerdere vakgebieden. Indien jij net als de meeste van ons niet zo’n schaap met 5 poten bent, zorg dan dat je connecties hebt met collega’s op de afdelingen HR, Finance en Payroll. Maar ook verbinding met externe instanties, zoals de belastingdienst en de vakbond en deskundigen op het gebied van (aanpassing van) arbeidsvoorwaarden.

Kennisdelen: magisch in deze snelle tijd.

Waar vroeger nog gedacht werd dat kennisdelen niet slim was, omdat het je macht en dus je positie zou ondermijnen, is in mijn opinie kennisdelen je innerlijke krachten ontwikkelen om beter tot je recht te komen. Geen enkel mens weet alles. Bluf you’re way through is een optie, maar hoe zwak ben je als je zegt dat je terugkomt op de vraag met een onderbouwd antwoord? Zo zwak als de sterkste schakel in een keten. Kennisdelen is het vergroten van je netwerk en je toegankelijk maken voor andere mensen. Durven zeggen dat je iets niet weet kan je nooit zwak maken. Waarom vraagt de ander het anders aan je? Juist, omdat hij het zelf ook niet weet. Samen overleggen, sparren over lastige onderwerpen en netwerken brengt je tot grotere hoogtes en vervulling dan moederziel alleen op een kamertje alles zelf bedenken.

Blijf op de hoogte van de wijzigingen op de WKR door je netwerk

In het licht van de Werkkostenregeling moet er nog zoveel uitgekristalliseerd worden, dat overleg je kan sterken in het nemen van beslissingen. Pak je voordeel met het legio aan mogelijkheden om contact te zoeken. Probeer het eens uit, en laat je verassen door reacties van andere vakgenoten.

Over op de WKR, het moet nu!

In maart ben ik geïnterviewd over de WKR. In dit interview ga ik onder andere in op waarom zijn organisaties zo terughoudend, wat is de WKR en mijn ervaring met de implementatie. Lees hier het volledige interview

In maart jl. waren veel organisaties nog niet over op de WKR. Het was immers ook nog niet verplicht. Inmiddels is er geen ontkomen meer aan, en moet u volgens de WKR werken per januari 2015. Gezien het aantal telefoontjes dat wij hier over krijgen, kunnen we concluderen dat veel organisaties nog steeds niet over zijn op de WKR. Sommige nemen het risico voor een eindheffing van 80% voor lief omdat daar toch genoeg winst wordt gemaakt. Bij anderen ontbreekt het aan de tijd of ze weten niet waar te beginnen.

Heeft u advies nodig of een stappenplan dat specifiek bij uw organisatie past, of wilt u iemand inhuren om de overgang naar de WKR volledig te implementeren? Neem dan contact op met Vroom.

Desiree Koolen

Payroll Consultant Vroom